שומה עצמית - חישוב מס שבח

בהנהלת אבי עומר, עורך דין, רואה חשבון
077–5516578 | צור קשר

היערכות להגשת שומה עצמית בטופס דווח מקוון במערכת המייצגים

היערכות להגשת שומה עצמית בטופס דווח מקוון במערכת המייצגים

 

בהתאם להודעת רשות המיסים מיום 22.5.2022, החל מיום 1.9.2022, חובה לצרף להצהרה על מכירה של נכס מקרקעין המוגשת באמצעות מערכת המייצגים, שומה עצמית באמצעות טופס דווח מקוון בלבד, ומיום זה, לא תתקבל על ידי מנהל מסמ"ק שומה עצמית, המוגשת שלא בהתאם להודעה.

טופס הדווח המקוון יאפשר למנהל מסמ"ק לקלוט את נתוני השומה העצמית מבלי להידרש להקלדה של הנתונים על ידי עובדי רשות המיסים, כפי שהיה נהוג עד כה ועשוי לקצר את משך הזמן לטיפול מנהל מסמ"ק בשומות מס שבח.

הנהלת האתר מתכבדת להביא לידיעת ציבור עורכי הדין כי מחשבון מס שבח "שומה עצמית" הותאם להפקת שומות עצמיות בטופס דווח מקוון, וכי ניתן אישור רשות המיסים להפקת קובץ שומה עצמית בהתאם למבנה קובץ אחיד.
אישור רשות המיסים ניתן לאחר שקבצי שומות עצמיות שהופקו בטופס דווח מקוון נבדקו על ידי הגורם המקצועי ברשות המיסים נמצאו תקינים, וקבצים כאמור המועלים במסגרת הצהרה המוגשת במערכת המייצגים נקלטים בהצלחה.
 

לאחר ביצוע חישוב השומה העצמית באמצעות המחשבון במסך "חישוב", בלחיצה על כפתור "דווח מקוון" יפתח חלון שדרכו ניתן יהיה להפיק ולהוריד את השומה העצמית בטופס דווח מקוון, במתכונת הנדרשת על ידי רשות המיסים, נא ראו תצוגת הכפתורים להלן.

ככל שמדובר במספר שומות המופקות בחישוב אחד (רכישה בחלקים, זכויות לבניה נוספת וכו'), המערכת מפיקה את כל השומות במספר טפסי דווח מקוון נפרדים, הניתנים להעלאה במהלך הכנת ההצהרה המוגשת למנהל מסמ"ק, באמצעות מערכת המייצגים (ניתן להעלות את כל הטפסים הנדרשים באותה הצהרה).
 
לאחר קבלת אישור על קליטה והוספה של טופס הדווח המקוון במערכת המייצגים, תמצית טופס הדווח המקוון הכוללת את סכום החבות  במס, יום הרכישה ושווי הרכישה יקבלו ביטוי בגוף ההצהרה, באופן אוטומטי. כמו כן טופס הדווח המקוון יקבל ספרור אוטומטי במערכת המייצגים.

למרות שטופס הדווח המקוון המופק על ידי מחשבון מס שבח "שומה עצמית" נמצא על ידי רשות המיסים כטופס תקין ונקלט בהצלחה במערכת המייצגים, אנו ממליצים, בשלב זה, הן על מנת שיתאפשר למשתמש לצפות במרכיבי השומה העצמית והן על מנת למנוע אי הבנות עם מנהל מסמ"ק למקרה של תקלה ככל שתארע בקליטת טופס הדווח המקוון, להמשיך ולצרף להצהרה המוגשת באמצעות מערכת המייצגים, בנוסף לטופס הדווח המקוון, גם את טופס 2990 או טופס 2990א המופקים מהמערכת בקובץ PDF.
 
לתשומת לב,

מומלץ לוודא תקינות הנתונים המוזנים במחשבון (כתובת / מס' ת.ז. / גוש/חלקה וכו') על מנת להבטיח קליטת טופס הדווח המקוון במערכת המייצגים.

ככל שמדובר במספר שומות המופקות בחישוב אחד כאמור לעיל, חשוב להקפיד על העלאה במערכת המייצגים של כל טפסי הדווח המקוון המופקים, במתכונת בה הופקו, על מנת למנוע תקלה בקליטתם. 

 

הרשאה להפקת טופס דווח מקוון
 
מדיניות הנהלת האתר היתה והינה לאפשר לציבור הרחב ביצוע חישובים מסוימים (שאינם כוללים חישובים מורכבים) וללא הדפסת השומה המחושבת, גם למשתמשים שאינם בעלי מנוי פעיל למחשבון.

כפי שנהגנו לגבי הדפסת שומות, הפקת טופס דווח מקוון תתאפשר לבעלי מנוי פעיל בלבד.

משתמשים שאינם בעלי מסלול שימוש פעיל והמעוניינים להשתמש במחשבון להפקת שומה עצמית  בטופס דווח מקוון, מוזמנים לבצע רכישה של מסלול שימוש מתאים.
 
עו"ד (רו"ח) אבי עומר וצוות "שומה עצמית", המחוייבים להעמיד לרשות עורכי הדין בישראל את הכלים המתקדמים והמקצועיים ביותר לחישוב של שומות עצמיות למס שבח ושעמדו בהצלחה גם באתגר שהציבה רשות המיסים בדרישתה לטופס דווח מקוון, מאחלים לציבור עורכי הדין המשתמשים במחשבון המשך שימוש מהנה ומועיל.

קבצים מצורפים להורדה:
חיפוש מאמרים