שומה עצמית - חישוב מס שבח

בהנהלת אבי עומר, עורך דין, רואה חשבון
077–5516578 | צור קשר

אושרה תובענה יצוגית נגד רשות המיסים בגין גביית מס שבח ביתר

אושרה תובענה יצוגית נגד רשות המיסים בגין גביית מס שבח ביתר

בית המשפט המחוזי בת"א בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים ב-ת"צ 42666-01-20 חן נ' רשות המיסים, אישר ביום 28.4.2021 הגשת תובענה יצוגית נגד רשות המיסים כאשר עילות התביעה הינן עשיית עושר ולא במשפט וגביית מס שלא כדין ובחוסר סמכות.

השאלה העומדת ביסוד התובענה הינה האם לצורך חישוב מס שבח במכירת דירת מגורים שההכנסות מדמי השכירות דווחו לפקיד השומה בפטור ממס ולא נוכה בגין הכנסות אלו פחת, רשאית רשות המיסים להוסיף את סכום הפחת שלא נתבע לשבח המקרקעין.

עם אישור התובענה הייצוגית ובהמשך להלכה שנקבעה ע"י בית המשפט העליון ב-ע"א 5883/18 מנהל מסמ"ק חדרה נ' PIV BV - שלפיה מוכר מקרקעין אשר דיווח לפקיד השומה על הכנסתו מהשכרת אותם מקרקעין ואשר יעמוד בנטל ההוכחה כי לא ניכה פחת מהכנסתו החייבת מדמי השכירות, בחישוב השבח ממכירת המקרקעין לא יווסף לשבח פחת אשר לא נוכה על ידו (למעט במכירת דירת מגורים שההכנסה ממנה דווחה במסלול מס של 10% בהתאם להוראות סעיף 122 לפקודת מס הכנסה), עולה ספק לגבי גבייה כדין של מס שבח במכירת דירות מגורים שהכנסות דמי שכירות מהן דווחו במסלול פטור ממס.

הנ"ל מובא לתשומת לב הציבור ועורכי הדין המייצגים בעסקאות למכירת דירות מגורים כאמור, וזאת, על מנת שיעמוד בפניהם כל המידע הנדרש בבואם להפעיל את שיקול דעתם לענין מתן ביטוי לפחת שלא נוכה בשומה העצמית המוגשת למנהל מסמ"ק. 

לנוחות הקוראים מצ"ב פסק הדין במסגרתו אושרה התובענה היצוגית. 


קבצים מצורפים להורדה:
חיפוש מאמרים